LZP fundamentālā pētījuma projekts Nr. 04.1322 „Vidusskolas skolotāja profesionālās kompetences veidošanās studiju procesā universitātē”

LZP fundamentālā pētījuma projekts Nr. 04.1322 „Vidusskolas skolotāja profesionālās kompetences veidošanās studiju procesā universitātē” (Development of Upper Secondary School Teachers Professional Competence in University Study Process)

Projekta vadītāja: Dr. habil. paed., prof. Tatjana Koķe (2004.–2007.), Dr. paed., prof. Rudīte Andersone (2008.)

Projekta īstenošanas laiks: 2004.-2008.

Projekta mērķis: Izpētīt vidusskolas skolotāju izglītības programmas un iegūto kvalifikāciju raksturojumu labākās pieredzes Universitātēs Eiropā un izstrādāt zinātniski pamatotus ieteikumus skolotāju izglītības programmām Latvijas Universitātēs saskaņā ar skolotāja profesionālās kompetences veidošanās kritērijiem

Projekta uzdevumi:

  • Veikt SVID analīzi Universitātēs īstenojamās vidusskolas skolotāju augstākās profesionālās izglītības programmās.
  • Noteikt vidusskolas skolotāju augstākās profesionālās izglītības programmu atbilstību LR izglītības un skolotāju profesijas standartiem, kā arī ES prasībām un UNESCO rekomendācijām skolotāju sagatavošanā.
  • Apkopot SVID analīzes datus par Universitātēs īstenojamām vidusskolas skolotāju augstākās profesionālās izglītības programmām, atklājot un izvērtējot kopīgo un atšķirīgo programmās.
  • Izvērtēt mūsdienu vidusskolas skolotāja profesionālās darbības aktuālās jomas un to atbilstību skolotāja profesionālās kompetences raksturojumam, t. sk. skolotāju profesijas standartam.
  • Izstrādāt zinātniski pamatotus ieteikumus vidusskolas skolotāju augstākās profesionālās izglītības programmu modernizācijai Latvijā.
  • Veikt Skolotāja profesijas standarta un Nacionālās programmas projekta „Pedagogu tālākizglītības metodiskā tīkla nodrošinājuma izveide” izstrādāto pedagogu darba kvalitāti raksturojošo kompetenču salīdzinājumu un izvērtēt to atbilstību.
  • Papildināt izstrādātos zinātniski pamatotus ieteikumus vidusskolas skolotāju augstākās profesionālās izglītības programmu modernizācijai Latvijā, izpētot Somijas pētniecībā balstītās skolotāju izglītības pieejas priekšrocības, un sagatavot  publikāciju par pētījuma teorētiskiem un praktiskiem rezultātiem.

Projekta īstenotāji: Tatjana Koķe, Rudīte Andersone, Karine Oganisjana, Inga Vanaga, Sanita Baranova, Laila Vītoliņa.

Projekta rezultāti:  

  • Salīdzinātas pedagogu darba kvalitāti raksturojošās kompetences Skolotāju profesijas standartā un Nacionālās programmas projektā „Pedagogu tālākizglītības metodiskā tīkla nodrošinājuma izveide”, kura rezultātā izstrādāta rokasgrāmata un materiālu kopums. Šeit nav konstatētas pretrunas vai neatbilstības. Īpaši vērība tika veltīta skolotāju profesionālo kompetenču attīstībai pašizglītībā, tālākizglītībā, skolotāja profesionālajā darbībā un studiju procesā. Secinājumi tika izmantoti projekta rezultātu aprobācijā:
    • Izstrādāta un īstenota (R.Andersone – programmas direktore) tālākizglītības programma „Darba organizācija un metodika rajona metodisko apvienību vadītājiem, īstenojot vispārējās izglītības saturu”;
    • T.Koķe pasniedza mācību stundu Viļānu vidusskolas 12. klašu skolēniem akcijas „Iespējamā misija” ietvaros, temats: mācēt mācīties, 2008. gada 22. februārī, kurā tika izmantoti projekta rezultāti;
    • T.Koķe piedalījās laikraksta „Latvijas Avīze” diskusijā „Mūžizglītība Latvijā” Talsos 2008. gada 25. aprīlī, kurā aprobēti projekta rezultāti;
    • Organizēta LMSA konference „No priekšstata līdz jēdzienam matemātikā” (R.Andersone - organizācijas komitejas priekšsēdētāja) 2008. gada 19.-20. septembrī, kurā aprobēti projekta rezultāti;
    • Organizēta PPF un PZI zinātniskās starptautiska konference „Sociālā pedagoģija: attīstības tendences”(R.Andersone - organizācijas komitejas locekle) 2008. gada 15. maijā, kurā aprobēti projekta rezultāti.
  • Izstrādāti papildinājumi vidusskolas skolotāju augstākās profesionālās izglītības programmu modernizācijas ieteikumiem Latvijā, izpētot Somijas, Islandes u.c. valstu pieredzi, kā rezultātā Latvijas Universitātē ir izstrādāts vienots pedagoģijas modulis dažādu mācību priekšmetu skolotāju profesionālo studiju programmās, kas arī sākts īstenot LU 2008.gada rudens semestrī Fizikas un matemātikas fakultātē vidusskolas fizikas skolotāju sagatavošanā. Tāpat arī, ievērojot projekta secinājumus, pilnveidota pedagoģijas maģistra studiju programma, izstrādājot Skolas pedagoģijas moduli, kas PPF Domes sēdē 2008. gada 18. decembrī ir apstiprināts.
  • Projekta pētījuma teorētiskie un praktiskie rezultāti atspoguļoti publikācijās un aprobēti zinātniskajās diskusijās dažādos pasākumos:
    • T.Koķe piedalījās Valsts prezidenta Stratēģiskās analīzes komisijas sanāksmē „Kā mācīsimies Latvijā?” 2008. gada 20. martā, kurā tika aprobēti projekta rezultāti;
    • R.Andersone 2008. gada 10. oktobrī vadīja meistarklasi: ”Āėč˙ķčå ćėīįąėčēąöčč ķą šąēāčņčå īįšąēīāąņåėüķūõ ļšīćšąģģ” Ukrainas Nacionālajā M.P.Dragomanova pedagoģiskajā universitātē, kurā tika aprobēti projekta rezultāti;
    • Organizēta Eiropas skolotāju izglītotāju asociācijas konference „Teacher of the 21st Century: Quality Education for Quality Teaching” (R.Andersone - organizācijas komitejas  locekle, darba grupas vadītāja) 2008. gada 2.-3.maijā, kurā aprobēti projekta rezultāti;
    • Organizēta LMSA konference „Eiropas matemātika Alūksnē” (R.Andersone - organizācijas komitejas priekšsēdētāja) 2008. gada 9.-10. maijā, kurā aprobēti projekta rezultāti;
    • Organizēts LU PPF darbseminārs “Izglītības programmu īstenošana: no teorijas uz praksi” (R.Andersone - organizācijas komitejas priekšsēdētāja) 2008. gada 12. maijā, kurā aprobēti projekta rezultāti;
    • R.Andersone 2008. gada 10.-15. novembrī bija studiju vizītē „Curriculum development in higher education” Islandes universitātē, kurā aprobēja projekta rezultātus.