Study “Identification and Analysis of New Challenges and Solutions that Have Influence on Engagement and Reintegration of Adults (18-24 years) in Lifelong Learning” funded by ESF project "Support to education research" (sub-activity 1.2.2.3.2.)

Study “Identification and Analysis of New Challenges and Solutions that Have Influence on Engagement and Reintegration of Adults (18-24 years) in Lifelong Learning” funded by ESF project "Support to education research" (sub-activity 1.2.2.3.2.)

Project's contract No. 2011/0011/1DP/1.2.2.3.2/11/IPIA/VIAA/001, UL reg. No. ESS2011/123

The study on “Early School Leaving”, which is a sub-activity of the research activities 2011-2015 in Latvia, was led by the State Education development Agency of the Ministry of Education and Science of the Republic of Latvia and the University of Latvia as collaboration partner.

Participants of the study: Latvia, Lithuania, India, the Philippines

Duration of the study: 2011-2015

Home page of the study: see HERE

The aim of the study was to find evidences fir the new policy development period (2014-2017) on how to increase the ratio of inhabitants (aged 18-24) with basic and secondary education and who are ready to learn (EU 2020: ESL <10%), and identify measures wfich should be taken in order to attract early school leavers (18-24) to formal basic and secondary education.

The research questions were as folows:

  1. What are the new challenges for the second chance education which are to be transformed in the new opportunities for facilitation of early school-leavers’ participation in upgrading their education?
  2. What are the key elements in cultures of support that successfully re-engage young people in education?
  3. What practices support young people to move from enabling courses to higher level courses?
  4. What are the particular aspects of the programs that facilitate and help young people to return to and remain in education?
  5. What do young people say about their motivation for learning and learning experiences?
  6. What do their teachers say about their motivation for learning and learning experiences?

The evidence-based conclusions and recommendations were elaborated in collaboration with the experts of  the ASEM Education and Research Hub for Lifelong Learning (ASEM LLL Hub):

Professor Dr. Zenaida Q. Reyes, Normal University, Philippines;

Professor Dr. Vaiva Zuzeviciute, Mykolas Romeris University, Lithuania;

Professor Dr. P. Adinarayana Reddy, Sri Venkateswara University, India;

Dr. D. Uma Devi, Sri Padmavati Women’s University, India.

The reports of the study:

Maslo, Irina; Surikova, Svetlana; Pīgozne, Tamāra; Lasmane, Ija, & Rubene, Iveta. (2015). Latvijas vakara (maiņu) skolu otrās iespējas formālā izglītība  kā kompensējošā ,,labā prakse”.  Informatīvais ziņojums Nr. 1. 2015. gada 25. februāris. ESF finansētā projekta Nr. 2011/0011/1DP/1.2.2.3.2/11/IPIA/VIAA/001 „Atbalsts izglītības pētījumiem” (1.2.2.3.2. apakšaktivitāte) pētījuma “Jaunu izaicinājumu un to risināšanas iespēju identificēšana un analīze, kas ietekmē pieaugušo (18-24 gadi) iesaistīšanos (atgriešanos) mūža mācīšanās procesā” rezultāti. Rīga: Latvijas Universitāte, Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskais institūts. ISBN 978-9934-527-30-2 (print); ISBN 978-9934-527-31-9 (pdf).

PDF version 

 

 

 

 

Maslo, Irina; Surikova, Svetlana; Pīgozne, Tamāra; Lasmane, Ija, & Rubene, Iveta. (2015). Izaicinājumi un iespējas 18-24 gadīgo jauniešu priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas prevencijai. Informatīvais ziņojums Nr. 2. 2015. gada 18. marts. ESF finansētā projekta Nr. 2011/0011/1DP/1.2.2.3.2/11/IPIA/VIAA/001 „Atbalsts izglītības pētījumiem” (1.2.2.3.2. apakšaktivitāte) pētījuma “Jaunu izaicinājumu un to risināšanas iespēju identificēšana un analīze, kas ietekmē pieaugušo (18-24 gadi) iesaistīšanos (atgriešanos) mūža mācīšanās procesā” rezultāti.  Rīga: Latvijas Universitāte, Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskais institūts. ISBN 978-9934-527-32-6 (print); ISBN 978-9934-527-33-3 (pdf).

PDF version 

 

Maslo, Irina; Mazurs, Vladislavs; Surikova, Svetlana; Lasmane, Ija, & Rubene, Iveta. (2015). Izaicinājumi un iespējas 18-24 gadīgo jauniešu priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas monitoringam. Informatīvais ziņojums Nr. 3. 2015. gada 25. marts. ESF finansētā projekta Nr. 2011/0011/1DP/1.2.2.3.2/11/IPIA/VIAA/001 „Atbalsts izglītības pētījumiem” (1.2.2.3.2. apakšaktivitāte) pētījuma “Jaunu izaicinājumu un to risināšanas iespēju identificēšana un analīze, kas ietekmē pieaugušo (18-24 gadi) iesaistīšanos (atgriešanos) mūža mācīšanās procesā” rezultāti. Rīga: Latvijas Universitāte, Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskais institūts. ISBN 978-9934-527-34-0 (print); ISBN 978-9934-527-35-7 (pdf).

PDF version 

 

Maslo, Irina; Surikova, Svetlana; Pīgozne, Tamāra; Mazurs, Vladislavs; Lasmane, Ija, & Rubene, Iveta. (2015). Jaunu izaicinājumu un to risināšanas iespēju identificēšana un analīze, kas ietekmē pieaugušo (18-24 gadi) iesaistīšanos (atgriešanos) mūžmācīšanās procesā. Pētījuma rezultātu kopsavilkums. ESF projekta Nr. 2011/0011/1DP/1.2.2.3.2/11/IPIA/VIAA/001 „Atbalsts izglītības pētījumiem” (1.2.2.3.2. apakšaktivitāte) pētījuma “Jaunu izaicinājumu un to risināšanas iespēju identificēšana un analīze, kas ietekmē pieaugušo (18-24 gadi) iesaistīšanos (atgriešanos) mūža mācīšanās procesā” rezultāti. Rīga: Latvijas Universitāte, Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskais institūts. ISBN 978-9934-527-36-4 (print); ISBN 978-9934-527-37-1 (pdf).

PDF version 

 

 

Maslo, Irina & Fernandez González, Manuel J. (2015). Supporting the Engagement and Reintegration of 18-24 Year Old Early School-Leavers in Lifelong Learning: Evidences for Targeted Compensatory and Preventive Strategy in Education. Report, 31 March 2015. ESF project "Support to Education Research" (sub-activity 1.2.2.3.2.). Study on Identification and analysis of new challenges and solutions that have influence on engagement and reintegration of early school-leavers (18-24 aged) in lifelong learning. Riga: University of Latvia, Faculty of Education, Psychology and Art, Scientific Institute of Pedagogy. ISBN 978-9934-527-28-9 (print); ISBN 978-9934-527-29-6 (pdf).

PDF version