Starptautiskais projekts "Spānijas sadarbības un starptautisko mācībspēku sagatavošanas programmu novērtējums: modelis nākotnes projektu attīstībā Eiropas vienotajā augstākās izglītības telpā"

Evaluation of Spanish cooperation and international teacher training programmes: the model for the development of future projects in the common European education space

Projekta dalībvalstis: Spānija, Latvija, Vācija, Portugāle

Projekta vadītāja Latvijas Universitātē: Dr. habil. paed., prof. Irīna Maslo

Projekta īstenošanas laiks: 2006.–2010.

Projekta mērķis: Veikt starptautiski salīdzinošu pētījumu (Delphi method) par universitāšu docētāju nākotnes profesionālām darbam nepieciešamu kompetenci Spānijā, Portugālē, Vācijā un Latvijā (katrā valstī aptauja un 2 fokusa grupas diskusijas). Izanalizēt Eiropā esošās (3–4 valstis) augstskolu docētāju tālākizglītības programmas un izstrādāt kopīgu tālākizglītības programmu (mācīšanās darbavietā) vienotajā augstākās izglītības starptautiskajā telpā.

Projekta rezultāti:

2006. gadā izstrādāts un uzrakstīts ziņojums, lai atspoguļotu pētījumā iegūto datu viendabību un atbilstību izvirzītajiem kritērijiem, ar to veicinot nākotnes ieguldījumu (pilotpētījums). Pētījuma rezultātā izveidota aptaujas tiešsaistes anketa. 2006. gadā izstrādāts mācībspēku sagatavošanas programmas dizains Eiropas augstākās izglītības pilnveidošanai. Izstrādāta starptautiskā maģistra studiju programma „Educational Treatment of Diversity” (latv. „Dažādības pedagoģiskie risinājumi”), tās realizācija uzsākta 2007.–2008. akad. gadā Spānijas universitātē (Universidad Nacional de Educatión a Distancia, UNED). Šī programma vienlaikus ir arī docētāju tālākizglītības programma.

2007.–2008. gadā notika projekta dalībvalstu pieredzes apmaiņa, t.sk.:

2007. gada 22.-29. novembrī 6 doktoranti (D.Kalniņa, A.Fernāte, L.Daniela, I.Margeviča, I.Lūka, S.Surikova) un 3 profesori (I.Maslo, R.Andersone, S.Tūbele) stažējās Spānijas universitātē (Universidad Nacional de Educatión a Distancia, UNED), lai apgūtu starptautiskās maģistra studiju programmas „Educational Treatment of Diversity” (latv. „Dažādības pedagoģiskie risinājumi”) realizācijas metodiku.

2008. gada maijā-augustā LU PPF PZI stažējās UNED profesore Dr. Cristina Sánchez Romero.

2008. gada 3.-7. novembrī 3 LU PPF un LU PPF PZI darbinieki (I.Margeviča, S.Baranova, T.Kurilova) stažējās Spānijas universitātē (Universidad Nacional de Educatión a Distancia, UNED) e-vides administrēšanā un konsultēšanā, t.sk. piedalījās  ALF e-platformas augstskolu docētāju tālākizglītības prezentācijā un satura apspriešanā un UNED rīkotajā videokonferencē "Psihopedagoģijas attīstības tendences". 

2009.–2010. gadā izveidota jaunas izglītības programmas kvalitātes analīzes matrica, balstoties uz Delfi metodi (Delphi Method) un veikts „Educational Treatment of Diversity” (latv. „Dažādības pedagoģiskie risinājumi”) docētāju kompetences pilnveides pētījums.

Pētījuma starprezultāti apspriesti ASEM LLL Hub 3. tīkla rīkotajā konferencē “Teachers and Trainers in Adult Education and Lifelong Learning. Professional Development in Asia and Europe” 2009.gada 29.-30.jūnijā (Bergisch Gladbach, Germany): 

Surikova, Svetlana; Baranova, Sanita; Fernandez, Emanuel; Maslo, Irina; & Huber, Günter (2009). Topical Needs of the Development of University Professors' Competencies, Especially Teacher Trainers' Competencies, in Latvia. Paper presented at the conference “Teachers and Trainers in Adult Education and Lifelong Learning. Professional Development in Asia and Europe”. 29-30 June 2009 in Bergisch Gladbach, Germany.  

Surikova, Svetlana; Baranova, Sanita; Fernandez, Manuel; Maslo, Irina; Huber, Günter (2010). The Development of Professors as Teacher Trainers and Their Future-Oriented Competences in Latvia. Teachers and Trainers in Adult and Lifelong Learning. European and Asian Perspectives. Egetenmeyer, Regina and Nuissl, Ekkehard (eds.) Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien, pp.199-208. ISBN 978-3-631-61298-9

Irina, Maslo (2009). New Professionals‘ Responsibility of Learning in Socio-Cultural Educational Contexts. Paper presented at the conference “Teachers and Trainers in Adult Education and Lifelong Learning. Professional Development in Asia and Europe”. 29-30 June 2009 in Bergisch Gladbach, Germany.  

Pētījuma starprezultāti apspriesti 2009. gada 18.-21. jūnijā UNED rīkotajā starptautiskajā kongresā „Investigación e Innovación de la Docencia Universitaria en el EEES (InnovaDOC)” (Madride, Spānija). Kongresa laikā parakstīts līgums par sadarbību projekta RIAICES (La Red Iberoamericana de Investigación sobre Calidad de la Educación Superior) ietvaros. Projektā iesaistītās valstis, kuru pārstāvji parakstīja līgumu: Spānija, Latvija, Portugāle, Argentīna, Čīle, Meksika, Kolumbija, Brazīlija. 

Margeviča, Ieva. Intercultural communication in the study process. Congreso Internacional InnovaDOC, UNED, Madrid, June 18- 21, 2009. (Uzstāšanās ar referātu, sertifikāta Nr. IMR/36) 

British Education Index (BEI) datu bāzes Education-line rakstu kolekcijai pievienotie raksti:

Luka, Ineta;  Ludborza, Sarmite; & Maslo, Irina (2009). Effectiveness of the use of more than two languages and quality assurance in European interuniversity master studies. Paper presented at the European Conference on Educational Research, University of Vienna, September 28-30, 2009. The document was added to the Education-line collection on 4 December 2009. British Education Index data base. ID 186418  

Birzina, Rita; Kalnina, Daiga; Janevica, Jelena; & Cernova, Emilija (2009). Effectiveness of interactive e-learning organization and quality assurance in European interuniversity master studies. Paper presented at the European Conference on Educational Research, University of Vienna, September 28-30, 2009. The document was added to the Education-line collection on  15 December 2009. British Education Index data base. ID 186734   

Fernate, Andra; Surikova, Svetlana; Kalnina, Daiga; Sanchez Romero, Cristina. (2009). Research-Based Academic Studies: Promotion of the Quality of Learning Outcomes in Higher Education? Paper for the European Conference on Educational Research 2009 “Theory and Evidence in European Educational Research”, University of Vienna, September 28-30, 2009 The paper was added to the Education-line collection on 29 January 2010. British Education Index data base. ID 187885

Projekta gaitā izstrādāts un 2008.gadā aizstāvēts Ievas Margevičas  promocijas darbs “Skolotāju starpkultūru izglītība multikulturālā sabiedrībā” (zin.vad. Antonio Medina Rivilla, UNED, Spānija). Projekta ietvaros top Sanitas Baranovas disertācija „Augstskolas docētāja pedagoģiskās kompetences attīstība kvalitatīvai profesionālai darbībai augstskolā: tālākizglītības modelis”, zin.vad. prof. T.Koķe.

Pētījuma rezultāti apspriesti 2010. gada 25.-27. augustā ECER 2010 starptautiskajā konferencē  „Education and Cultural Change” (Helsinki, Somija): 

Kalnina, Daiga; Surikova, Svetlana; Luka, Ineta; & Fernate, Andra (2010). Transformative Interaction Environment in Research-Based Academic Studies as a Facilitator of Communication Culture Changes and Quality of Learning Outcomes. Online proposal of contribution No. 1199. European Conference on Educational Research, University of Helsinki, August 25-27, 2010. Network 11 „Educational Effectiveness and Quality Assurance”. Session 11 SES 05 A „Labour and Professional Impact of Higher Education”.

Koķe, Tatjana; Baranova, Sanita; Surikova, Svetlana (2010). Transformation of the University Academic Staff Understanding of the Future-Oriented Competences: Quality Assurance in Continuing Education for Professional Development. Online proposal of contribution No. 1464. European Conference on Educational Research, University of Helsinki, August 25-27, 2010. Network 11 „Educational Effectiveness and Quality Assurance”. Session 11 SES 04 A „Intercultural Communication for an Effective Education”.

Pētījuma rezultāti apspriesti 2010. gada 6.-8. decembrī ASEM LLL Hub starptautiskajā konferencē „Vietnam forum on Lifelong Learning – Building a Learning Society” un  ASEM LLL Hub 3.tīkla seminārā „Professionalisation of Adult Teachers and Trainers” (Hanoja, Vjetnama): 

Surikova, Svetlana (2010). Raising professional and research qualification of academic staff: the key issue nowadays in Latvia. Vietnam forum on Lifelong Learning – Building a Learning Society. Hanoi, Vietnam, 6-8 December 2010. Conference Handbook. Edited by Que Anh Dang. ASEM LLL Hub, p.46.

Surikova, Svetlana (2010). Raising professional and research qualification of academic staff: the key issue nowadays in Latvia. Seminar C: Professionalisation of Adult Teachers and Trainers. Hanoi, Vietnam, 7 December 2010. Edited by Que Anh Dang. ASEM LLL Hub, pp.4-5.

2010. gadā izdota kopmonogrāfija (Spānija, Portugāle, Latvija) par projekta rezultātiem: 

Dominguez Garrido M.C., Medina Rivilla, A., Cacheiro Gonzalez, M.L. (coord.) (2010). Investigación e Innovación de la Docencia Universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Editorial universitaria R.Areces, UNED,  333 p.