Šī gada 2.–3. decembrī Rīgā norisinājās starptautiskā Euroguidance tīkla konference “Sustaining Guidance within the Union of Skills”, kuru Globālā karjeras mēneša ietvaros organizēja Valsts izglītības attīstības aģentūra. Konference pulcēja starptautisko organizāciju ekspertus, politikas veidotājus un akadēmiskās vides pārstāvjus, sniedzot starpdisciplināru skatījumu uz karjeras attīstības jautājumiem.

Konferencē ir piedalījies arī Latvijas Universitātes profesors, Valsts pētījumu programmas (VPP) “Izglītība” projekta Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā (projekta Nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001) vadošais pētnieks Aleksandrs Koļesovs, kurš uzstājās ar referātu “Motivation and skill transfer in adult professional development in Latvia”. Savā ziņojumā Aleksandrs Koļesovs iepazīstināja ar pētījuma rezultātiem par Latvijas pieaugušo profesionālās pilnveides motivāciju, kā arī zināšanu un prasmju pārnesi profesionālajā praksē. Pētījumā analizēti plaši empīriskie dati – 14 fokusgrupu diskusijas ar 129 dalībniekiem (2024. gada novembris–decembris). Fokusgrupu diskusiju datu analīze parādīja, ka pieaugušie profesionālās pilnveides procesā visvairāk vēlas pilnveidot zināšanas un praktiskās prasmes, attīstīt personīgo izaugsmi un paaugstināt labsajūtu un produktivitāti. Vienlaikus noskaidrots, ka mācību efektivitāti veicina brīvprātīga iesaiste, mācību procesa centrēšana uz dalībnieku vajadzībām un praksē balstītas mācību metodes. Būtisku ietekmi uz prasmju izmantošanu darba vidē nodrošina organizācijas kultūra, jo īpaši – vadības un kolēģu atbalsts. Savukārt programmu novērtējumā dalībnieki visvairāk akcentē personīgos ieguvumus, programmu kvalitāti un apmierinātību ar saturu un pasniedzējiem.

Prezentācijas turpinājumā tika analizēti 2025. gada aptaujas dati, kas iegūti no 1000 pieaugušo, no kuriem 517 pēdējo 12 mēnešu laikā (pirms aptaujas) bija iesaistījušies profesionālās pilnveides aktivitātēs. Datu analīzes rezultātā tapis sešu komponentu modelis, kas aptver iekšējo un ārējo motivāciju iesaistei mācībās, motivāciju zināšanu un prasmju pārnesei, izaugsmes orientāciju, kursu novērtējumu un organizācijas sniegto atbalstu. Strukturālās vienādojumu modelēšanas rezultāti atklāj komplekso saistību starp motivāciju iesaistīties mācībās, mācību kursa saturu, organizācijas atbalstu un vēlmi pielietot apgūtās zināšanas praksē.

Dalīties