No 23. līdz 28. novembrim 2025. gadā Tokijā norisinājās 17. Āzijas starptautiskā izglītības konference (ACE2025), kas ir viena no nozīmīgākajām platformām izglītības pētniecībai un inovācijām Āzijas reģionā. Konferences galvenās tēmas aptver tehnoloģiju un mākslīgā intelekta lomu izglītībā, globālo pilsonību, ilgtspējīgu attīstību un līderību izglītībā.

Latviju šajā konferencē pārstāv VPP “Izglītība” projekta “Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā” (projekta Nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001) Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes asociētā profesore un LU IZPF Pedagoģijas zinātniskā institūta vadošā pētniece Gunta Siliņa-Jasjukeviča un RTU Liepājas Akadēmijas profesore un vadošā pētniece Inese Lūsēna-Ezera.

 Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes asociētā profesore un vadošā pētniece Gunta Siliņa-Jasjukeviča konferencē piedalījās ar stenda referātu “Defining Contemporary Adult Professional Development: Insights from Service Users, Providers, and Experts in Latvia”, ziņojot par pieaugušo izglītības pakalpojumu sniedzēju, lietotāju un politikas ekspertu izpratni par nepieciešamību pēc elastīgām, mērķtiecīgām un sadarbībā balstītām mācību iespējām pieaugušajiem. 2024. gada novembrī un decembrī tika organizētas 14 fokusa grupu diskusijas ar 129 dalībniekiem – pieaugušo izglītības pakalpojumu sniedzējiem, lietotājiem un politikas ekspertiem. Pētījuma rezultāti atklāj, ka lietotāji uzsver praktisku, darba tirgum atbilstošu prasmju nozīmi, pakalpojumu sniedzēji akcentē tehnoloģiski atbalstītu un personalizētu mācību vidi, savukārt eksperti – sistemātisku starpsektoru sadarbību un politikas saskaņošanu. Šie aspekti ir kritiski, lai Latvijā veidotu konkurētspējīgu un ilgtspējīgu pieaugušo izglītības sistēmu.

RTU Liepājas Akadēmijas profesore un vadošā pētniece Inese Lūsēna-Ezera konferencē piedalījās ar stenda referātu “Barriers to Adult Professional Competence Development in Latvia: Insights from Service Users, Providers, and Experts”, ziņojot par galvenajiem šķēršļiem, kas kavē pieaugušo profesionālās kompetences attīstību Latvijā.  Pētījuma rezultāti atklāj, ka šķēršļi pieaugušo profesionālās kompetences pilnveidei lielākoties ir kontekstuāli - esošā rīcībpolitika un administratīvie šķēršļi un darba vide. Vienlaikus konstatēts, ka būtisks izaicinājums ir arī prasmju nepietiekama pārnese uz reālo darba vidi – apmācības bieži ir formālas, neatbilstošas organizāciju vajadzībām, un dalībniekiem trūkst pārliecības par iegūto zināšanu praktisko vērtību. Pētījumā secināts, ka nepieciešama integrēta pieeja, kas risina gan individuālos, gan sistēmiskos faktorus, lai veicinātu pieaugušo profesionālo kompetenci Latvijā.

ACE2025 konference piedāvāja ne tikai akadēmiskas diskusijas, bet arī iespēju veidot starptautiskus sadarbības tīklus, veicinot inovācijas un zināšanu apmaiņu. Konferences globālo raksturu un iespējas starptautiskai sadarbībai izglītības jomā apliecina plaši pārstāvētais konferences dalībnieku skaits, pulcējot 736 dalībniekus no 65 valstīm, 445 institūcijām un organizācijām. 

Dalīties